Ektomorf - Farkas Zoli
2005.08.15. 23:30
Miért választották ismét az Antfarm stúdiót a lemezfelvételhez? (az előző album, a DESTROY is it készült – by szpa :o) Nos, Tue (Madsen, a producer) munkája a DESTROY esetében kétséget nem hagyott e felől. Olyan hangzást készített nekünk, melyre igazán büszke vagyok, ugyanakkor nagyon jófej srác is. Nagyon jó emberi kapcsolatunk van vele és a családjával is. Itthon érezzük magunkat – ez az ok. Volt egyébként más lehetőség stúdiózni? Nuclear Blast (a kiadónk) azt mondta oda megyünk ahova akarunk de természetesen ez a pénztől függ. Miután együtt dolgoztunk vele a DESTROY albumon, ismétlem nagyon bevált. Ismét nagyon jól éreztük magunkat vele. Legközelebb is lehet hogy az Antfarmot választjátok? Biztos vagyok benne. Az új albumunk után szinte 100%. Mennyi időt vett igénybe a dalszerzés? Ez nagyon különböző, néha szinte percek alatt megvan egy alapötlet, néha pedig csak egy szám egy részlete. Van egy kis zseb-stúdióm és arra felveszek mindent. Dobgépem is van, szóval az alapokat ezekkel megtudom csinálni, mivel elég nehéz próbálnunk mert az együttes tagjai különböző országokban élnek. Én Amszterdamban élek, a dobosunk és a szólógitárosunk Magyarországon, a basszer öcsém pedig Berlinben. Szóval ha megvagyok mindennel felveszem CD-re és elküldöm nekik tanulni. Aztán találkozunk a próbateremben és összerakunk mindent, bár az új album felvétele előtt csak egy nagy próbánk volt egy héttel azelőtt hogy ide jöttünk. Ez érdekes. Magyarországon jöttetek össze? Nem, Bécsben. Az hangmérnökünknek van egy nagyon jó kis próbaterme ott. Egy hétig voltunk ott. Az alagsorban van terem és ott is laktunk. Én Amszterdamból jöttem, a többiek Magyarországról illetve Berlinből. Ha megyünk valahova játszani mindig ott találkozunk először, az az első találkozási helyünk. Hogyan írnád le a zenéteket? Thrash metal vagy metalcore? Több mint metalcore! Metalcore vegyítve egy kis thrash-sel. Én vagyok a dalíró, én írom a zenét és a szöveget is. Amikor írtam a dalokat sokat hallgattam a Master of Puppets albumot a Metallicától. Imádom azokat a dalokat, ezen nőttem fel de az elmúlt években nem nagyon hallgattam, kicsit meguntam… de most újból megtaláltam, és azt mondom ez azon albumok egyike melyet örökké hallgathatsz. Szóval igazán nagy hatással volt rám a Metallica, úgyhogy tharshcore-ként jellemezném a zenénket. Van néhány Kelet-Európai- illetve cigány-elem a zenétekben. Ez azért van hogy emlékeztessétek az embereket a származásotokról? Nos, ez igazából az extra fűszer az ételen – ahogy szokták mondani. Imádom ezeket használni, mert én is cigányszármazású vagyok. A DESTROY albumon sok ilyesmi cucc van, pl. női és férfi vokálok illetve szitár. Tue tud szitáron játszani, sajnos én nem. Szeretem ezt a hangszert, ezért is használtuk, de a DESTROY albumhoz képest kevesebbet. Ezek igazából az őszinteségünket, a szavahihetőségünket fejezik ki. Mi a helyzet a Nuclear Blasttal, támogatnak beneteket? Nos, a messzemenőkig támogatnak minket. Ezért vagyunk ismételten itt, mert azt mondhattuk hogy Tue-vel szeretnénk ismét dolgozni, de ha nem akarják megfizetni, mi nem tudjuk, de azt mondták semmi probléma … Nagyszerű a támogatásuk felénk, és igazán kedves arcok. 2004 elején a Pro-Pain-nel küldtek minket turnézni, most pedig a Kreator-ral megyünk, ami miatt nagyon boldog vagyok mert a korai időkben nagy Kreator-rajongó voltam. Poszterek is készültek. Igazán nagy promóciót csináltak nekünk a két klipünkkel, mindenhol láthatóak voltak, Magyarországtól Svájcig. Még az MTV esti metál műsorában is látható volt a videónk. Júniusban kaptam visszajelzéseket az eladással kapcsolatban, addig 10 000 darab ment el, és a nyári fesztiválok után most már 12-14 000 darabnál tartunk, ami egy feltörekvő bandánál azt hiszem egész jó teljesítmény. Most kaptuk meg a NB új naptárját amin rajta vagyunk, azt hiszem ez egy jó jel (nevet) Hogy sikerült aláírni a Nuclear Blast-hez? 2002-ben Németországban játszottuk egy nagy fesztiválon, a Summer Breeze-en, mely után odajöttek hozzánk és azt mondták hogy egy kib jó show-t produkáltunk (Meg is jelent DVD-n, Summer Breeze 2002, a Fire c. számmal). De akkor még egy kis kiadóval voltunk szerződésben, a Silverdust-tal, mellyel sok problémánk volt, de nem tudtam igazából semmit mondani az NB-nek annak ellenére, hogy azt mondták hogy talán tudnánk együtt dolgozni. Nagyon örültem amikor ezt mondták, de nem tudtunk semmit csinálni. Aztán a Silverdust-tal minden balul ütött ki, én felhívtam a NK-et hogy kitaláljunk valamit, aztán pedig aláírtunk hozzájuk. Amikor a színpadon vagytok számít hogy 15 vagy 1200 ember előtt játszotok? Nem és meg is kérdezheted Tue-t, mert adtunk itt egy koncertet. Soha nem játszottunk itt azelőtt, körülbelül 80 nézőnk volt. Tue azt mondta úgy játszottunk mintha 5000 ember előtt játszottunk volna. Teljesen mindegy hány ember előtt játszunk, a lényeg a zene. Mielőtt idejöttünk, egy fesztiválon 1200 ember előtt játszottunk és ugyanazzal az energiával és színpadi show-val tettük mint Aarhusban 80 ember előtt. A legfontosabb dolog hogy játszhassunk. Természetesen nagyon jó dolog 14 000 ember előtt játszani, de a kis kluboknak van egy speciális atmoszférájuk, mely a nagy színpadokon nincs meg. Az embereket látod, közel vannak, és mi ezt szeretjük. Régebben elég kis klubokban léptünk fel Németországban, de mostanság már nagyobb helyeken játszunk, általában 300-400 ember előtt mely tényleg hihetetlen. A Pro-Pain turné után ezek a számok csak nőttek. Szóval Németország a kedvenc országotok turnézni? Igen. De például Dániában is szeretnénk többet játszani. Eddig csak egyszer, itt Aarhusban játszottunk, de a közönség nagyszerű volt. Nagyon jófej srácok voltak, szerettek mozogni ami király. Azt is meg kell említeni hogy a ti zenétek az élő színpadra van kitalálva. Igen, az Ektomorf egy élő banda. Az emberek szeretnek itt minket, de mindenhol szeretnénk játszani Európában, melyet most megtehetünk a Kreator turnén. Van néhány ajánlatunk Braziliából és Észak-Amerikából, de ezek még a levegőben lógnak. Talán összejön talán nem, de ha igen mi megyünk. Az új anyag ismét nagyon őszintének tűnik. Igen, ez volt az egyik legfontosabb dolog az új dalokban. Nagyon agresszívak. Sok igazi düh jön ki a dalokból és ezt lehet érezni. Még amikor éneklem a dalokat, akkor is kijön belőlem a harag, mert ugye a próba nem ugyanaz mint amikor felénekled a dalt a studióban. Úgy érzem az egész album egy nagy dal. Ezért illenek egymáshoz a dalok, mert mindegyik dalnak van külön-külön azonossága, de olyanok mint egy dal egyben. A korai albumotok Magyarországon készültek, miért? Mert amikor az első két albumot csináltuk nem nagyon akartam Magyarországon kívül játszani. Nagyon boldog voltam amikor Budapesten játszhattunk, mert az ottani zenészek nem nagyon akarták hogy olyan vidéki srácok mint mi, ott játszunk. Mi egy olyan kis városból jövünk ahol 7000 lakos él, és amikor Pestre mentünk kis gyökereknek néztek minket a cigány-származásunk miatt. A harmadik albumunkon, a Kaly Jag–on (Fekete Tűz) elég sok cigány-motívum volt található, és most már tudom hogy túl sok. Nem mondom hogy megbántam, de a cigány-elemeket úgy tenném a zenénkbe, ahogy most tettük. De akkor fiatalabb voltam és azt hittem jól fog hangzani, de nem ez történt, az emberek elkezdtek nagyon-nagyon rasszistán viselkedni. Fenn voltunk a színpadon, elkezdtek ránk üvegeket dobálni és kiabálni: „kib cigányok menjetek haza”, és ekkor jött az ötlet hogy elkezdek angolul énekelni és elhagyom az országot amilyen gyorsan csak lehetséges. Ezért hagytuk el az otthonunkat és nem játszunk Magyarországon. Egy koncertünk lesz a Kreatorral Magyarországon, de az is csak azért mert a Kreatornak lesz Budapesten koncertje (2005.02.04, PECSA). Semmiképpen nem fogunk külön koncerteket adni Magyarországon. Mi történt a régi tagokkal? Ez kicsit különös. Az egyikük túl sok füvet szívott és megőrült. Soha nem volt sok önbecsülése és jött ez a tipikus szülő-dolog is hogy nincs jövője a zenélésnek és ezt elhitte. A másik srácnak családi gondjai voltak. Volt egy gyereke és nem tudott a bandával foglalkozni, mert el kellett volna költöznie egy 250 km-re lévő másik városba a bandáért. Ez elég hülye dolog mert most mi még messzebb lakunk egymástól, de ahogy most zenélünk az sokkal komolyabb mint akkor volt. Szóval mindkettő elhagyott minket. Mostanság nem is vagyunk barátok, mert nem volt egy kellemes helyzet amikor elhagytak minket, a csapat pedig mindig is nagyon-nagyon fontos volt. És amikor megnézem hogy most hol tartunk ahhoz képest, ha holnap valami folytán nem lenne tovább azt mondanám nagyon sokra vittünk a kezdeti időkhöz képest. Miért tetted az Ektomorfot az első helyre az életedben? Mert ez az életem. Nekem a zene a mindenem. Persze van barátnőm, gyermekem ugyan még nincs és családom is van de ha a zene nem lenne ekkora dolog az életemben valami mást csinálnék. Talán bűnöző lennék vagy ilyemi mert az összes agressziómat ki kell valahogy adjam magamból. Érzelmekkel teli ember vagyok, és ha ezt nem tudnám a zenén keresztül ki adni magamból valahogy máshogy kellene, és ha nem a zenén keresztül adnám ki az eléggé negatívan történne, de így a zenén keresztül azt hiszem elég pozitív. A szövegeim eléggé személyesek de így is kapok visszajelzéseket a rajongóktól, hogy a zenénk az életüket jobbá tette és ez nekem nagyon sokat jelent, hiszen ez azt jelenti hogy nem csak headbangelést jelent a zenénk, hanem valami szívhez szólót is, ami nagyon jó érzés. És elég sok ilyen visszajelzést kapunk a rajongóktól mert szeretünk beszélgetni velük. Természetesen ez nem mindig lehetséges de mi nem az a típusú banda vagyunk akik hátul a színpad mögött ülnek és nem érintkeznek a rajongóikkal, hiszen ők a legfontosabbak. Jönnek a színpadunk elé és élvezik a zenénket, erről is szól a „Holy Noise” c. számunk. A „Szent zaj” nekem az amit ezek a srácok csinálnak, ez inspirált a szöveg megírásakor. Szeretnél még valamit mondani? Nos, azt mondanám hogy európai turnén leszünk a Kreatorral, a Dark Tranquillity-vel és a Hatesphere-rel 2005 elején, játszani fogunk Görög-, Német-, Svéd-, Spanyol-, Francia- és Olaszországban, Norvégiában, Magyarországon, Csehországban és egyéb helyeken. Sajnos Dániában nem, nem tudom miért.
|